Dagens text

INTROITUS Dilexisti justitiam, et odisti iniquitatem

Ps. 44:8  Du har älskat rättfärdighet och hatat orättfärdighet; därför har Gud, din Gud, smort dig med glädjens olja inför dina vänner. Alleluia, alleluia. – Ps. 44:2 Mitt hjärta talar sköna ord, jag förtäljer mina verk inför Konungen. – Ära vare Fadern… – Du har älskat…

KOLLEKTBÖN.

Vi bönfaller dig, allsmäktige Gud, att du må göra så att vi, som nu firar den heliga Katarinas himmelska födelsedag, både gläds åt hennes årliga högtid och blir hjälpta av ett så stort föredöme i dygd. Genom vår Herre…

EPISTEL (2 Kor. 10:17-18, 11:1-2)

Bröder, den som berömmer sig skall berömma sig av Herren. Det är inte den som rekommenderar sig själv som består provet, utan den som Herren rekommenderar. Om ni ändå kunde stå ut med lite dårskap från min sida. Ja, visst står ni ut med mig, eftersom jag brinner av iver för er med den eld som kommer från Gud. Jag har trolovat er med en enda man, för att föra fram er som en kysk jungfru inför Kristus.

Alleluia, alleluia. Adducentur regi virginis post eam

Alleluia, alleluia. Ps. 44:15 Efter henne skall jungfrur föras in till konungen, hennes grannar skall föras till dig i glädje och fröjd. Alleluia. Ps. 44:16 Stig fram i din fägring och skönhet, träd segerrik fram och härska, alleluia.

EVANGELIUM (Matt. 25:1-13)

I den tiden framställde Jesus denna liknelse för sina lärjungar: Himmelriket liknas vid tio jungfrur som tog sina lampor och gick ut för att möta brudgummen. Fem av dem var oförståndiga och fem var förståndiga. De oförståndiga tog sina lampor men tog ingen olja med sig. De förståndiga tog olja i kärlen tillsammans med sina lampor. Då nu brudgummen dröjde, blev de sömniga och somnade. Vid midnatt hördes ett rop: Se, brudgummen kommer! Gå ut och möt honom. Då vaknade alla jungfrurna och gjorde i ordning sina lampor. De oförståndiga sade till de förståndiga: Ge oss av er olja! Våra lampor slocknar. De förståndiga svarade: Den räcker kanske inte både för oss och er. Gå i stället till dem som säljer och köp. Men när de hade gått för att köpa kom brudgummen. Och de som stod färdiga gick med honom in till bröllopsfesten, och dörren stängdes. Sedan kom de andra jungfrurna tillbaka och sade: Herre, Herre, öppna för oss! Men han svarade: Amen säger jag er: Jag känner er inte. Vaka därför, ty ni vet inte vilken dag eller timme han kommer.

OFFERTORIUM Filiae Regum in honore tuo

Ps. 44:10 Konungadöttrar har du som tärnor i ditt hov, en drottning står vid din högra sida i gyllene klädnad, omgiven av rikedom. Alleluia.

STILLA BÖN.

Låt de böner vi frambär på den heliga Katarinas festdag komma inför dig, o Herre, liksom frälsningens offer, väldoftande av jungfrulig renhet. Genom vår Herre…

Prefation: Kyrkoårstidens prefation

COMMUNIO Quinque prudentes virgines acceperunt oleum

Matt. 25:4, 6 De fem kloka jungfrurna tog olja med sig i kärlen tillsammans med sina lampor. Vid midnatt hördes ett rop: Se, brudgummen kommer! Gå ut och möt Kristus, er Herre! Alleluia.

SLUTBÖN.

Må det himmelska bord varifrån vi har blivit mättade skänka oss evigt liv, o Herre, liksom det stärkte din heliga jungfru Katarina under hennes jordiska liv. Genom vår Herre…

INTROITUS Cibavit eos ex adipe frumenti, alleluia

Ps. 80:17 Han har bespisat dem med vetets fetma, [I Påsktiden: alleluia]; han har mättat dem med honung från klippan. [Alleluia, alleluia, alleluia]Ps. 80:2 Lovsjung Gud, vår hjälpare, jubla inför Jakobs Gud. – Ära vare Fadern... – Han har bespisat dem...


KOLLEKTBÖN.

O Gud, som i detta underbara Sakrament lämnat oss ett minne av ditt lidande, vi ber dig: skänk oss nåden att så vörda din lekamens och ditt blods heliga hemligheter, att vi inom oss alltid må känna din återlösnings frukter. Du som lever och råder...


EPISTEL (1 Kor. 11:23-29)

Bröder, jag har själv tagit emot från Herren vad jag meddelade er: Den natt då Jesus blev förrådd, tog han ett bröd, tackade Gud, bröt det och sade: ”Detta är min kropp, som är utgiven för er. Gör detta till minne av mig.” På samma sätt tog han kalken efter måltiden och sade. ”Denna kalk är det nya förbundet i mitt blod. Så ofta ni dricker av den, gör det till minne av mig.” Ty så ofta ni äter detta bröd och dricker av denna kalk, förkunnar ni Herrens död till dess han kommer. Den som därför äter brödet eller dricker Herrens kalk på ett ovärdigt sätt, han syndar mot Herrens kropp och blod. Var och en skall pröva sig själv och så äta av brödet och dricka av kalken. Ty den som äter och dricker ovärdigt, han äter och dricker en dom över sig, eftersom han inte urskiljer Herrens kropp.


GRADUALE Oculi omnium in te sperant, Domine

Ps. 144:15-16 Allas ögon väntar på dig, o Herre, och du ger dem deras mat i rätt tid. Du upplåter din hand, och uppfyller allt som lever med välsignelse. Alleluia, alleluia. Joh. 6:56-57 Mitt kött är verklig mat, och mitt blod är verklig dryck. Den som äter mitt kött och dricker mitt blod förblir i mig, och jag i honom.


Efter Septuagesima ersätts Alleluia av följande

TRACTUS Ab ortu solis usque ad occasum

Mal. 1:11, Ordspr. 9:5 Från solens uppgång till dess nedgång är mitt namn stort bland folken, och överallt bärs rökoffer och rena offergåvor fram åt mitt namn, ty mitt namn är stort bland folken. Kom och ät av mitt bröd, och drick av vinet som jag har blandat för er.


Under Påsktiden ersätts Graduale och Tractus av följande

Alleluia, alleluia. Cognoverunt discipuli Dominim Jesum

Luk. 24:35, Joh. 6:56-57 Alleluia, alleluia. Lärjungarna kände igen Herren Jesus när han bröt brödet. Alleluia. Mitt kött är verklig mat och mitt blod är verklig dryck. Den som äter mitt kött och dricker mitt blod förblir i mig, och jag i honom. Alleluia.


EVANGELIUM (Joh. 6:56-59)

I den tiden sade Jesus till judarna: Mitt kött är verklig mat och mitt blod är verklig dryck. Den som äter mitt kött och dricker mitt blod förblir i mig och jag i honom. Liksom den levande Fadern har sänt mig, och jag lever därför att Fadern har sänt mig, och jag lever därför att Fadern lever, så skall också den som äter mig leva därför att jag lever. Detta är det bröd som har kommit ner från himlen. Det är inte som den manna fäderna åt och sedan dog. Den som äter detta bröd skall leva i evighet.


OFFERTORIUM Sacerdotes Domini incensum et panes

3 Mos. 21:6 Herrens präster skall frambära rökoffer och bröd åt Gud; därför skall de vara helgade åt sin Gud och inte vanhelga hans namn. [I Påsktiden: Alleluia]

STILLA BÖN.

Vi ber dig, o Herre, skänk i din nåd åt din Kyrka enhetens och fridens gåvor, som på ett hemlighetsfullt sätt betecknas genom det offer som vi frambär. Genom vår Herre...


Prefation: Den allmänna prefationen


COMMUNIO Quotiescumque manducabitis panem hunc

1 Kor. 11:26-27 Så ofta ni äter detta bröd och dricker av denna kalk, förkunnar ni Herrens död till dess han kommer. Var och en som äter brödet eller dricker Herrens kalk på ett ovärdigt sätt, han syndar mot Herrens kropp och blod. [I Påsktiden: Alleluia]


SLUTBÖN.

Vi ber dig, Herre, låt oss i evigheten mättas genom åtnjutandet av din gudom, av vilket din dyrbara lekamens och ditt blods mottagande här i tiden är en förebild. Du som lever och råder...